@article { author = {rahimi, Maryam}, title = {Identifying the needlework roles of Iranian Baluchis through objectivity and subjectivity}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {2}, number = {2}, pages = {233-243}, year = {2019}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {One way to identify the cultural characteristics of each ethnic group is to study their clothing. Traditional clothing in any society can represent their identity and culture. Traditional Baluchi clothing is their most valuable cultural asset because of its wide use, and the visual dimension reflects the social and cultural identity of this ethnic group,Needlework is one of the most common, yet most prominent, arts among Baluchi women, which despite being well-known in most of the studies in this field, has less paid attention to the formal structure of its motifs ,This study aimed to identify the needlework roles of Iranian Baluchis through objectivity and subjectivity. The importance and necessity of the purpose is that it is used daily in the daily lives of the people, and despite the long years of diversification of clothing, it has always maintained its place in the rich culture of the Baluchi people and is an important part of the economy and employment. This is a descriptive-analytical study. Baluch needlework patterns are very diverse, with the needlework variety being objectively and mentally expanding now and new designs and designs have emerged from the mix of original designs}, keywords = {Needlework,Iranian Baluchi,Motifs,subjectivity,Objectivity}, title_fa = {شناسایی نقوش سوزن دوزی بلوچ های ایران از منظر عینیت و ذهنیت}, abstract_fa = {یکی از راه های شناسایی ویژگی های فرهنگی هر قومی مطالعه پوشاک آن هاست. پوشاک سنتی در هر جامعه ای می تواند نشان دهنده هویت و فرهنگ آنان باشد. پوشاک سنتی بلوچ به دلیل کاربرد فراوانش ارزشمند ترین سرمایه فرهنگی آن ها است و بعد بصری هویت اجتماعی و فرهنگی این قوم را نشان می دهد،سوزن‌دوزی از رایج‌ترین و در عین حال شاخص‌ترین هنرهای متداول در میان زنان قوم بلوچ است که علی‌رغم برخورداری از شهرت فراوان در اغلب پژوهش‌های انجام شده در این عرصه، کمتر به ساختار صوری حاکم بر نقوش آن پرداخته شده است.این پژوهش با هدف شناسایی نقوش سوزن دوزی بلوچ های ایران از منظر عینیت و ذهنیت پرداخته شده است. اهمیت و ضرورت موضوع از آنجاست که این هنر در زندگی روزمره مردمان کاربرد روزانه دارد و با وجود گذشت سالیان دراز و رفت و آمد مد های متنوع لباس همواره جایگاه خود را در فرهنگ غنی مردمان بلوچ حفظ کرده است و به بخش مهمی از اقتصاد و اشتغال این مردمان تبدیل شده است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. نقوش سوزندوزی بلوچ از تنوع بسیاری برخوردار است، بدین صورت که تنوع نقش در سوزن دوزی از نظر عینی و ذهنی هم اکنون هم در حال گسترش است و نقوش و طرح های جدیدی از ترکیب طرح های اولیه به وجود آمده است.}, keywords_fa = {سوزن دوزی,بلوچ های ایران,نقوش,ذهنیت,عینیت}, url = {https://www.gahr.ir/article_104466.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_104466_8788ba30129c4284fae29ab30ba9048e.pdf} }