@article { author = {Hekmatyar, Tahereh and davoodian, elahe}, title = {Recognition of Obstacles on Developing Entrepreneurship for Rural Carpet Weaving Women Case-study: Jamrud Rural District, Torbat-e Jam County}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {2}, number = {4}, pages = {413-432}, year = {2020}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {This study is a descriptive-analytic research; it aims to recognize the obstacles on developing entrepreneurship among rural women that has been done as a case study in Jamrud rural district in Torbat-e Jam County. Data collection methods are documentary and field study. For data collecting in field study method, a census has been done for rural women who had participated in entrepreneurship classes (150 individuals). Validity of research tools have been confirmed by experts and academic professors and reliability of those tools has been verified by distributing 30 questionnaires outside the studied region and by applying Cronbach Alfa Coefficient (0.855). For data analysis different method have been used including Descriptive Statistics (mean, standard deviation and variable coefficient) and Inferential Statistics (Binominal Test). Study results showed that the most important obstacles on developing entrepreneurship among rural carpet weaving women are as follow: regarding social-cultural dimension, there are variables related to social restrictions for women's activities in the market (4.32); regarding technical dimension, there is inaccessibility to modern technologies (4.27) and regarding policy making dimension, there are a lot of limitations for women's independent economic activities (3.97).}, keywords = {Keywords: entrepreneurship,Obstacles on Entrepreneurship,Rural Development,Rural Women,Jamrud Rural District}, title_fa = {شناسایی موانع توسعه کارآفرینی زنان قالیباف روستایی(موردمطالعه: دهستان جامرود، شهرستان تربت‌جام)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر که از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد، شناسایی موانع توسعه کارآفرینی در بین زنان روستایی است که به‌صورت موردی در دهستان جامرود شهرستان تربت‌جام انجام‌گرفته است. گردآوری اطلاعات به دو شیوه اسنادی و میدانی است که داده‌های میدانی از طریق سرشماری زنان روستایی که در کلاس‌های کارآفرینی شرکت داشته‌اند (150 نفر)، جمع‌آوری‌شده است. روایی ابزار تحقیق به‌صورت صوری با کسب نظرات کارشناسان مربوطه و اساتید دانشگاهی تائید شده و پایایی ابزار تحقیق با توزیع 30 پرسشنامه در خارج از محدوده موردمطالعه، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (855/0)، تائید گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات) و آمار استنباطی (آزمون دوجمله‌ای) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد متغیرهای محدودیت اجتماعی برای فعالیت زنان در بازار از بعد اجتماعی فرهنگی (23/4)، نداشتن پشتوانه مالی و پس‌انداز کافی از بعد اقتصادی (33/4)، پایین بودن سطح سواد زنان روستایی از بعد آموزشی و مدیریتی (37/4)، عدم دسترسی به فناوری‌های جدید از بعد فنی (27/4) و وجود محدودیت‌های زیاد برای فعالیت‌های اقتصادی مستقل زنان از بعد موانع سیاست‌گذاری با میانگین (97/3) مهم‌ترین موانع توسعه کارآفرینی زنان قالیباف دهستان جامرود می‌باشد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: کارآفرینی,موانع کارآفرینی,توسعه روستایی,زنان روستایی,دهستان جامرود}, url = {https://www.gahr.ir/article_108076.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_108076_279a8f29333ac83b5510d295d5a8dd01.pdf} }