@article { author = {pishyar, farzad and ghayemi, Fereshteh and keykha, ahmad}, title = {Explain the relationship between job characteristics and job motivation of Tarbiat Modares University staff}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {3}, number = {1}, pages = {113-131}, year = {2020}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to explain the relationship between job characteristics and job motivation of Tarbiat Modares University staff in 1397-98. The statistical population includes all male and female employees who were working in Tarbiat Modares University in 1397-98. The total number of statistical population is 133 people, 59 of whom are males and 74 are females. In order to collect data, Hackman and Al-Dhamam Job Characteristics Questionnaire (1980) and Sohrabi Job Motivation Questionnaire (2013) have been used. The research findings showed that among the five dimensions of the job characteristics model, three dimensions of skill diversity (p = 0.000 and = 0.46), job importance (p = 0.003 and r = 0.253) and feedback (003) /0p = and -0.25 = r) have a significant relationship with job motivation. Based on the research findings, it is suggested that in developing human resource strategies, organizations create a space and platform for employee independence to fulfill their responsibilities, which increases employee development, innovation, commitment, organizational learning and job satisfaction.}, keywords = {Job Features,job motivation,university,Higher education}, title_fa = {تبیین رابطه بین ویژگی‌های شغل و انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین ویژگی‌های شغل با انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس در سال 1397-98 صورت پذیرفته است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان مرد و زنی می باشد که در سال 1397-98 در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار بودند. تعداد کل جامعه آماری 133 نفر است که 59 نفر از آنان مرد و 74 نفر زن می‌باشند که برای انتخاب تعداد نمونه آماری به دلیل حجم کم جامعه از روش تمام شماری استفاده شده است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ویژگی‌های شغلی هکمن و الدهام (1980) و پرسشنامه انگیزش شغلی سهرابی (1392) استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد از میان پنج بعد مدل ویژگی‌های شغلی، سه بعد تنوع مهارت (000/0p= و 46/0r= )، اهمیت شغل (003/0p= و 25/0 =r) و بازخورد (003/0p= و 25/0- =r) رابطه معناداری با انگیزش شغلی دارند. بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود در تدوین استراتژی های منابع انسانی سازمان ها فضا و بستری برای استقلال کارکنان جهت ایفای مسئولیت هایشان ایجاد کنند که به واسطه این استقلال و آزادی عمل کارکنان توسعه، نوآوری، تعهد، یادگیری سازمانی و رضایت شغلی شان افزایش می یابد.}, keywords_fa = {ویژگی های شغل,انگیزش شغلی,دانشگاه,آموزش عالی}, url = {https://www.gahr.ir/article_110626.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_110626_b522a562654e2afb75be07af0523ed9d.pdf} }