@article { author = {verij kazemi, mariam}, title = {Investigating the role of Afghanistan Wakhan Corridor in the design of a China One Belt- One Road}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {3}, number = {3}, pages = {223-253}, year = {2021}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {10.22034/gahr.2021.263136.1486}, abstract = {As a buffer between Central Asia and South Asia, Afghanistan has effective transit advantages for advancing the economic goals of its surrounding countries. Among these countries, China, due to its international economic potential (the world's second largest economic power), seeks to monitor and trade with South Asia, West Asia and Europe through a One Belt- One Road, as well as controlling India because it is in regional rival. Therefore, Afghanistan Wakhan Corridor, considering its territorial proximity and relative security to the peripheral territories of China in its western regions, is considered a desirable solution for the implementation and consolidation of a One Belt- One Road economic strategy. Asking how the Wakhan Corridor plays a role in China's economic considerations, this article uses a descriptive-analytical hypothesis that China, given the security climate in Pakistani Kashmir and the insecurity of Central Asian countries due to the movements of extremist groups. , The Wakhan Corridor option, despite being influenced by geographical factors and elements, especially its rough topography in order to be close to the Greater Middle East (the Center of world energy) and Europe, as well as open water, is included in the long-term planning of its economic strategy.}, keywords = {Wakhan Corridor,economic strategy,One Belt- One Road,Afghanistan,China}, title_fa = {بررسی نقش کریدور واخان افغانستان در طرح یک کمربند-یک راه چین}, abstract_fa = {افغانستان به عنوان کشوری حائل میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی از مزیت های ترانزیتی موثر برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشورهای پیرامونی اش برخوردار است. از میان این کشورها چین با توجه به توانمندی اقتصادی در سطح بین الملل(دومین قدرت اقتصادی جهان) درصدد نظارت و تجارت با آسیای جنوبی، غرب آسیا و اروپا از طریق طرح یک کمربند-یک راه، همینطور کنترل هند به عنوان رقیب منطقه ای خود است، از این رو کریدور واخان افغانستان با توجه به مجاورت سرزمینی و امنیت نسبی نسبت به قلمروهای پیرامونی چین در نواحی غربی اش، راه حل مطلوب برای اجرا و تثبیت استراتژی اقتصادی یک کمربند-یک راه در نظر گرفته می شود. این مقاله با طرح این پرسش که کریدور واخان در ملاحظات اقتصادی چین چگونه ایفای نقش می کند، با روش تحلیلی –توصیفی به این فرضیه می پردازد که چین با توجه به فضای امنیتی حاکم بر کشمیر پاکستان و ناامنی کشورهای آسیای مرکزی به دلیل تحرکات گروههای افراطی، گزینه کریدور واخان را علیرغم تحت تاثیر قرار گرفتن از عوامل و عناصر جغرافیایی بخصوص توپوگرافی خشن آن به منظور نزدیکی به خاور نزدیک بزرگ(کانون انرژی جهان) و اروپا همچنین آبهای آزاد در برنامه ریزی بلند مدت استراتژی اقتصادی خود قرار می دهد.}, keywords_fa = {کریدور واخان,استراتژی اقتصادی,یک کمربند-یک راه,افغانستان,چین}, url = {https://www.gahr.ir/article_125555.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_125555_620e908a5b0d5c546c108c671ee7ff1e.pdf} }