@article { author = {arghan, abbas and bostansheren, mehro}, title = {Evaluation of effective factors on satisfaction of Semnan bus system}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {3}, number = {4}, pages = {57-73}, year = {2021}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {The increase in population and its increasing growth in cities has caused many problems for citizens. Environmental and noise pollution is one of the most important problems. One of the effective ways to reduce these problems is to use public transportation. The aim of this study was to evaluate the factors affecting the satisfaction of Semnan bus system. In order to analyze the data and test the hypotheses, SPSS software, T-test and inferential statistics method (Pearson correlation coefficient) were used. ‌‌It is a city in Semnan. And the selected sample size is 50 people. Findings show that in the first hypothesis, the component of improving the reduction of waiting time for buses with an average of 3.26, the component of the number of buses with an average of 3.24 and the component of quality of heating and cooling system in buses with an average of 3.21 and in the hypothesis The second component is the increase of working hours and service with an average of 3.25, the component of increasing the equipment and facilities available in the stations (presence of canopies, benches, lighting, etc.) with an average of 3.22 and the component of increasing the internal equipment of buses such as seats , Bus bars, accuracy and color with an average of 3.19 were ranked first to third. The results show the very poor quality of the current situation of bus services in Semnan, which reduces the use of this system and in order to create satisfaction in using this transportation system, it is necessary to increase services.}, keywords = {Satisfaction,public transportation,bus system,Semnan city}, title_fa = {ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایتمندی از سیستم اتوبوسرانی شهر سمنان}, abstract_fa = {افزایش جمعیت و رشد روزافزون آن در شهرها مسایل ومشکلات بسیاری را برای شهروندان به همراه داشته است. آلودگیهای زیست محیطی و صوتی از مهمترین مشکلات است.یکی از راهکارهای موثر در کاهش این مشکلات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. وجودپایانه در شهرها، از اصلی ترین نیازها و مطالبات مردم است. پایانه ها به عنوان مفصل ارتباطی جاده های برونشهری و درونشهری، مانع تردد اتوبوس ها به داخل شهرها می شوند و از اینرو در بهبود وضعیت ترافیک،کاهش آلودگی های زیست محیطی شهرها و ایجاد امنیت، آرامش، هدایت و مدیریت سفرها نقشی سازنده و ارزنده ایفا می کنند. این پژوهش با هدف ارزیابی عوامل مؤثر بررضایتمندی از سیستم اتوبوسرانی شهر سمنان انجام گرفته است که به منظورتجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات ازنرم افزارSPSS، و آزمونT و روش آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است.جامعه آماری 141212‌نفرساکن‌‌در منطقه یک شهر سمنان می باشد. و حجم نمونه انتخابی 50 نفر می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در فرضیه اول مؤلفه ارتقا کاهش مدت زمان انتظار برای اتوبوس با میانگین میانگین 26/3 ، مولفه تعداد اتوبوس ها با میانگین 24/3 و مولفه کیفیت سیستم سرمایشی گرمایشی در اتوبوس با میانگین 21/3 و در فرضیه دوم مؤلفه افزایش ساعات کار و سرویس دهی با میانگین 25/3، مولفه افزایش تجهیزات و امکانات موجود در ایستگاه ها (وجود سایبان، نیمکت، روشنایی و...) با میانگین 22/3 و مولفه افزایش تجهیزات داخلی اتوبوس ها نظیر صندلی ها، میله های اتوبوس، صحت و رنگ آمیزی با میانگین19/3 در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. نتایج بیانگر کیفیت بسیار نامطلوب وضعیت کنونی خدمات اتوبوسرانی شهر سمنان که باعث کاهش میزان استفاده از این سیستم را نشان می دهد و به منظور ایجاد رضایتمندی در جهت استفاده از این سیستم حمل و نقل افزایش خدمات ضروری می باشد}, keywords_fa = {رضایتمندی,حمل و نقل عمومی,سیستم اتوبوسرانی,شهر سمنان}, url = {https://www.gahr.ir/article_127744.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_127744_5c75e1c6841d26147fb4d556ea94271e.pdf} }