@article { author = {salehi, saadi and lotfie, parstoo}, title = {Location of educational centers by AHP method (case study: Saravabad city)}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {1}, number = {1}, pages = {372-389}, year = {2018}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {The allocation of space to educational applications is one of the important issues that have been considered in urban and rural planning. Due to the rapid increase in the population of cities in Iran and the high sensitivity of educational applications to various environmental issues and its direct relationship with families, the way of allocating applications is of great importance. The research method in this descriptive-analytic study is to identify the appropriate places for the construction of educational centers which will be the result of our library and field method. In the present study, with the establishment of databases, the location of educational centers in the city of Sarvabad Located in Kurdistan province, the variables of elevation, distance from the road, slope and tilt direction, distance from the residential areas and the sloping ground are evaluated and analyzed through the AHP model, the information obtained and the desired parameters 7.64 percent is very valuable for the construction of educational centers High arrangements 28.79 percent, 10.70 percent average, 7.64 or less 32% of the value of training centers is very little rough.}, keywords = {City Sarvabad,Location,Educational places,AHP}, title_fa = {مکانیابی مراکز اموزشی به روش AHP ( مطالعه موردی:شهرستان سروآباد)}, abstract_fa = {تخصیص فضا به کاربریهای آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در برنامه ریزی شهری و روستایی مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل افزایش سریع جمعیت شهرهای ایران و حساسیت بالای کاربری های آموزشی از نظر مسایل مختلف محیطی و ارتباط مستقیم آن با خانواده ها ، نحوه تخصیص کاربریها از اهمیت بالایی برخوردار است . روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که هدف شناسایی مکان های مناسب برای احداث مراکز آموزشی خواهد بود که از روش کتابخانه و میدانی نتایج تحقیق ما به دست آمد؛ در تحقیق حاضر با تشکیل پایگاههای اطلاعاتی، به بررسی مکان یابی مراکز آموزشی شهرستان سروآباد واقع در استان کردستان پرداخته که متغییرهای ارتفاع،میزان فاصله از جاده،شیب و جهت شیب ،فاصله از نقاط مسکونی ونقاط زمین لغزشی مورد ارزیابی قرار گرفته است و از طریق مدل AHPمورد بررسی قرار گرفته است، اطلاعات به دست امده و پارامترهای مورد نظر چیزی 7.64 درصد برای احداث مراکز آموزشی ارزش خیلی زیاد دارد و به ترتیب 28.79 درصد زیاد، 10.70 درصد متوسط، 7.64 کم و 32 درصد هم ارزشی خیلی کمی بری احداث مراکز آموزشی دارد.}, keywords_fa = {شهرستان سروآباد,مکانیابی,مکانهای آموزشی,AHP}, url = {https://www.gahr.ir/article_68346.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_68346_ee4bc71a284dc44992dd6fb9ba9d027a.pdf} }