@article { author = {Hezareh, Vahid and Bakharzi Qaz-Alhesar, Seyedmohammad}, title = {Flood Risk Analysis of Mashhad Urban Railway (line 1)}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {1}, number = {3}, pages = {522-538}, year = {2018}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {Objectives: In order to cope with any threat, the extent and severity of the potential damage to the threat must first be identified and, by appropriate examination of the parts of the valued assets at risk, identify the hazard level of each threat. Intra-city rail transport infrastructure is among the assets threatened in cities. In this study, the effect of flood threat on line1of the Mashhad urban railway is investigated. Research method: This research is an applied research and analytical-descriptive survey method in two stages including interview and questionnaire. The statistical population of this study is 38 people including experts and managers of the Mashhad urban railway company. The semi-structured interview was carried out with 10 snowball method and up to theoretical saturation. To determine the probability of detection and severity of risk, 35 questionnaires were used, Then, using the available information, the FMEA methodology calculated the risk priority number (RPN) in each section and then used it to analyze and verify each of the threats. Discussion and results: Based on the results, the highest risk associated with the RPN subsystem is 43.06, which indicates that this sector is more at risk in the event of a flood threat. Units of control equipment and power distribution system are in high risk area and the risk of these parts is high in the threat of flood. Technical departments and stations, passengers, operational personnel, staffing personnel, communication equipment and trains are within the medium risk range. These parts are at medium risk with a flood threat, in other words, they are in a state of emergency.}, keywords = {Natural hazards,flood,Urban railway,Mashhad}, title_fa = {تحلیل تهدید طبیعت پایه سیلاب در خط یک قطار شهری مشهد}, abstract_fa = {موضوع و هدف: جهت مقابله با هر تهدید ابتدا باید ابعاد و شدت خساراتی محتمل آن تهدید شناسایی شود و با بررسی مناسب بخشهایی از دارائیهای باارزش که در معرض خطر میباشد میزان خطر آفرینی هر تهدید را تشخیص داد از جمله دارایی‌هایی که در شهرها در معرض تهدیدات هستند زیر ساخت حمل و نقل ریلی درون شهری است. در این پژوهش اثر تهدید طبیعت پایه سیلاب بر روی خط یک قطار شهری مشهد مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت و اهداف این پژوهش از روش تحقیق تحلیلی توصیفی و از نوع پیمایشی در دو مرحله کیفی و کمی که شامل مصاحبه و پرسشنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش 38 نفر شامل متخصصان،کارشناسان و مدیران شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد میباشند. بر اساس روش گلوله برفی و تا اشباع نظرات مصاحبه نیمه ساختار یافته به تعداد 10 مورد صورت پذیرفت. برای تعیین احتمال وقوع، احتمال کشف و شدت خطر از 35 عدد پرسشنامه استفاده شده است. سپس با استفاده از اطلاعات موجود و به کمک تکنیک تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن (FMEA) عدد اولویت ریسک (RPN) در هر بخش محاسبه شد و سپس نسبت به تحلیل و بررسی هر یک از تهدیدات اقدام شده است. نتایج: براساس نتایج بدست آمده بالاترین عدد اولویت ریسک مربوط به زیر بخش تجهیزات کنترلی با RPN برابر 43.06 میباشد که نشان می‌دهد این بخش بیشتر از دیگر بخشها در خطر تهدید سیلاب است بخشهای تجهیزات کنترلی و سیستم توزیع نیروی در منطقه پرخطر قرار دارند و ریسک این بخشها در تهدید سیلاب بالا است. بخش‌های ابنیه فنی و ایستگاه‌ها، مسافران، پرسنل عملیاتی،پرسنل ستادی، تجهیزات ارتباطی و قطارها در محدوده ریسک متوسط قرار گرفته اند.ا ین بخشها در تهدید سیلاب داری خطر و ریسک متوسط است، بعبارتی در وضعیت هشدار قرار دارند.}, keywords_fa = {تهدیدات طبیعی,سیلاب,قطار شهری,مشهد}, url = {https://www.gahr.ir/article_81955.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_81955_d421363d4b20f906b90e4d11ab28bed5.pdf} }