TY - JOUR ID - 110626 TI - تبیین رابطه بین ویژگی‌های شغل و انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس JO - جغرافیا و روابط انسانی JA - GAHR LA - fa SN - AU - پیش یار, فرزاد AU - قایمی, فرشته AU - کیخا, احمد AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشدرشه مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی داشنشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدة علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 3 IS - 1 SP - 113 EP - 131 KW - ویژگی های شغل KW - انگیزش شغلی KW - دانشگاه KW - آموزش عالی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین ویژگی‌های شغل با انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس در سال 1397-98 صورت پذیرفته است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان مرد و زنی می باشد که در سال 1397-98 در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار بودند. تعداد کل جامعه آماری 133 نفر است که 59 نفر از آنان مرد و 74 نفر زن می‌باشند که برای انتخاب تعداد نمونه آماری به دلیل حجم کم جامعه از روش تمام شماری استفاده شده است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ویژگی‌های شغلی هکمن و الدهام (1980) و پرسشنامه انگیزش شغلی سهرابی (1392) استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد از میان پنج بعد مدل ویژگی‌های شغلی، سه بعد تنوع مهارت (000/0p= و 46/0r= )، اهمیت شغل (003/0p= و 25/0 =r) و بازخورد (003/0p= و 25/0- =r) رابطه معناداری با انگیزش شغلی دارند. بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود در تدوین استراتژی های منابع انسانی سازمان ها فضا و بستری برای استقلال کارکنان جهت ایفای مسئولیت هایشان ایجاد کنند که به واسطه این استقلال و آزادی عمل کارکنان توسعه، نوآوری، تعهد، یادگیری سازمانی و رضایت شغلی شان افزایش می یابد. UR - https://www.gahr.ir/article_110626.html L1 - https://www.gahr.ir/article_110626_b522a562654e2afb75be07af0523ed9d.pdf ER -