TY - JOUR ID - 111520 TI - ارزیابی مدیریت پسماند در مدارس شهر شاهرود JO - جغرافیا و روابط انسانی JA - GAHR LA - fa SN - AU - کامیابی, سعید AU - مسلمی, علی AD - دانشیار مرکز تحقیقات گردشگری (دامنه جنوبی البرز مرکزی) ، واحد سمنان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان، ایران AD - دانشگاه آزاداسلامی واحدسمنان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 3 IS - 1 SP - 299 EP - 312 KW - مدیریت پسماند KW - آلودگی زیست محیطی KW - مدارس KW - شاهرود DO - 10.22034/gahr.2020.240176.1425 N2 - مدیریت مواد زاید جامد شامل روش های مختلفی به منظور کاهش حجم پسماند می باشد که از آن جمله می توان به استفاده مجدد و بازیافت مواد، کاهش از مبداء تولید و همچنین کمپوست سازی اشاره کرد این پژوهش به ارزیابی مدیریت پسماند در مدارس شهر شاهرود پرداخته است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS و روشهای آماری آزمون T وAHP انجام گرفته است. جامعه اماری 46051 نفر از دانش آموزان پسر شهر شاهرود و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 381 نفر می باشند.یافته های نشان می دهد فرضیه با میانگین (23/4)، مورد تایید قرار گرفت. نتایج مدل AHP نشان می دهد عامل «توجه به آموزش و به روز رسانی کارکنان» با میانگین وزن ۰/۱۶۲ به عنوان اولین و مهمترین عامل موثر بر مدیریت پسماندهای مدارس بود. نتیجه کلی اینکه دانش آموزان و معلمان از آگاهی، نگرش و رفتارهای نسبتا سالمی برخوردار بودند. با این وجود باید گفت که مدیریت مواد زائد نه تنها در مدارس بلکه در کلیه ادارات نیاز به توجه بیشتری دارد و باید نگرش افراد حاضر در این اماکن به خصوص مدیران و بخش خدماتی تغییر یابد تا مواد زائد به خصوص کاغذ را به عنوان یک ماده با ارزش تلقی نمایند.متولیان مدیریت مواد زائد کشور باید نسبت به تدوین دستورالعمل جمع آوری و بازیافت مواد زائد ویژه مدارس اقدام نمایند تا تمام مدارس مطابق آن عمل نمایند. UR - https://www.gahr.ir/article_111520.html L1 - https://www.gahr.ir/article_111520_8ae0f5c770da1085f1d0abc5f33398ef.pdf ER -