@article { author = {ghorbanian, ghabraail and Abdollahi Lorestani, Maryam}, title = {Dust texture analysis and its effects on academic performance of high school students in district 1 (Ahwaz city)}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {2}, number = {4}, pages = {80-98}, year = {2020}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {The phenomenon of dust in Iran has affected the lives of western residents, including the Khuzestan province, and has damaged the environment, health and the economy of the people in these areas. The effects of this phenomenon on the health of the people, especially children and students in Khuzestan and Ahvaz, are quite obvious. The purpose of this study was to investigate the tissue and effects of Dust on the academic achievement of students in high school girls in Ahwaz. At first, daily data from the dust collector from the Meteorological Organization and the statistics of the percentage of girls in the district of Ahvaz were received from the Education Department of Khuzestan. Pearson correlation was used between Dust Data and students' perceived acceptance percentage. Data was analyzed using software, SPSS, and Excel. The collected Dust specimens were also used to analyze and determine the tissue, to the geology, transmission and X-ray methods. The results showed that the percentage of admission of these high schools in this period was 0.28. High school students of Rezvan and Ferdowsi have the highest percentages with the coefficient of 0.63 and 0.50, respectively, and the forego and Mehr high schools with the coefficient of trend -0.004 and 0.03 have the lowest percentage of admission among high school girls in the district (1) Ahvaz city. The high school students of Farzanegan and Masoomeh with a coefficient of 0.703 and (-0.634), respectively, had a high negative correlation with increasing number of days of dust and with coefficients (-0.562) and (-0.546) negative correlation Good with increasing dust persistence. The tissue of the minerals forming the finite samples is mostly calcite, dolomite, quartz and the presence of calcite as the main mineral.}, keywords = {"dust","Students"," Ahwaz,X-ray"}, title_fa = {آنالیز بافت گرد و غبار و اثرات آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانه ناحیه (1) شهر اهواز}, abstract_fa = {پدیده گرد و غبار در ایران زندگی ساکنان غرب کشور از جمله استان خوزستان را تحت تأثیر خود قرار داده و به محیط‌ زیست، سلامتی و اقتصاد مردم در این مناطق، خسارت‌های فراوانی وارد ساخته است. اثرات این پدیده بر روی سلامتی مردم و به‌ خصوص کودکان و دانش آموزان استان خوزستان و شهر اهواز، کاملا مشهود و محسوس است. هدف از این تحقیق بررسی بافت و اثرات ریزگرد‌ها بر وضعیت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه ناحیه یک شهر اهواز می‌باشد. ابتدا داده‌های روزانه گردوغبار از سازمان هواشناسی و آمار درصد قبولی دبیرستان‌های دخترانه ناحیه یک شهر اهواز، از اداره آموزش‌ و پرورش خوزستان اخذ گردید. بین داده های گردوغبار با درصد قبولی دانش آموزان از همبستگی پیرسن و جهت تجزیه ‌و تحلیل روند داده‌ها، از نرم‌ افزارهای، SPSS، و Excel استفاده‌ گردید. همچنین نمونه‌های ریزگردها جمع آوری شده جهت آنالیز و تعیین بافت، به آزمایشگاه زمین شناسی، انتقال و از روش پرتو اشعه ایکس استفاده شد. نتایج نشان داد طی این دوره، درصد قبولی این دبیرستانها، دارای ضریب روند 28/0 بوده است. دبیرستانهای رضوان و فردوسی به ترتیب با ضریب روند 63/0 و 50/0 دارای بیشترین درصد قبولی و دبیرستانهای فروغ و مهر به ترتیب با ضریب روند 004/0- و 03/0 دارای کمترین درصد قبولی در میان دبیرستانهای دخترانه ناحیه (1) شهر اهواز بوده‌اند. همچنین دبیرستانهای دخترانه فرزانگان و حضرت معصومه به ترتیب با ضرایب (703/0-) و (634/0-) همبستگی منفی بالایی با افزایش تعداد روزهای گردوغبار و با ضرایب (562/0- ) و (546/0- ) همبستگی منفی خوبی با افزایش تداوم گرد و غبار را نشان می دهند. بافت کانی های تشکیل دهنده نمونه های ریزگرد، بیشتر کلسیت، دولومیت، کوارتز می باشد و حضور کلسیت به عنوان کانی اصلی است.}, keywords_fa = {"گرد و غبار","دانش آموزان","اهواز","پرتو اشعه ایکس"}, url = {https://www.gahr.ir/article_105277.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_105277_e12efbf75dec5f8b968851eaf531c3f3.pdf} }