@article { author = {raji, zahra and naderirad, hamidreza}, title = {The Study of effective sub- factors in selection of pilgrimage tours}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {2}, number = {,ویژه نامه زمستان 2020}, pages = {49-55}, year = {2019}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {Religious tourism is mostly considered as the oldest form of people’s travel (Blackwell, 2007). Pilgrimage tours are considered as one types of pilgrimage tourism, really has been welcomed by many people in the world. Muslim, Christian and other pilgrimage sites seem to be attracting increasing numbers of visitors .apparently religious motivations are the most important reason to choose religious tours ,but studies show this is not the only one and some factors contribute to choose and request this kind of travel.in this case we Focus on effective sub factors in selection religious tours Which has been held in Qom for ten days in 2020 .by Structured interview we collected data and analyzed them by thematic method. result shows different effective sub-factors like Learning religious Contents, Familiarity with the historical contexts of sacred places, Familiarity with the historical context of the Geographic Area around holy places, Familiarity with the historical narrative about each places, Familiarity with historical rituals related to each places and Awareness of vehicle safety are Involved.}, keywords = {Tourism,religious tourism,pilgrimage tourism,Tourist}, title_fa = {مطالعه عوامل موثر بر انتخاب تورهای زیارتی}, abstract_fa = {گردشگری مذهبی عمدتا به عنوان قدیمی ترین شکل سفر مردم در نظر گرفته می شود (بلک ول ، 2007). تورهای زیارتی یکی از انواع گردشگری زیارتی محسوب می شود ، واقعاً مورد استقبال بسیاری از مردم جهان قرار گرفته است. به نظر می رسد مکان های زیارتی مسلمانان ، مسیحیان و سایر مناطق تعداد بیشتری بازدید کننده را به خود جلب می کنند. ظاهرا انگیزه های مذهبی مهمترین دلیل برای انتخاب تورهای مذهبی است ، اما مطالعات نشان می دهد این تنها دلیل نیست و برخی از عوامل در انتخاب و درخواست این نوع سفرها موثر هستند در این مورد ، ما بر زیر عوامل موثر در انتخاب تورهای مذهبی متمرکز می شویم که به مدت ده روز در سال 2020 در قم برگزار شده است. با مصاحبه ساختاری ، داده ها را جمع آوری کرده و آنها را به روش موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. نتیجه نشان می دهد عوامل مختلف فرعی مانند یادگیری مطالب مذهبی ، آشنایی با زمینه های تاریخی اماکن متبرکه ، آشنایی با بافت تاریخی منطقه جغرافیایی در اطراف اماکن مقدس ، آشنایی با روایت تاریخی در مورد هر مکان ، آشنایی با آیین های تاریخی مربوط به هر یک اماکن و آگاهی از ایمنی خودرو درگیر می شوند.}, keywords_fa = {گردشگری,گردشگری مذهبی,گردشگری زیارتی,جهانگرد}, url = {https://www.gahr.ir/article_113781.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_113781_8dd9e3376051f4e4851db880a5720582.pdf} }