@article { author = {izadi, hamed and khosravipour, bahman and savari, moslem}, title = {Analysis Factors affecting Research Self-efficacy among graduate students}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {4}, number = {3}, pages = {75-94}, year = {2021}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {10.22034/gahr.2021.304988.1610}, abstract = {Today, cultivating innovative, creative and self-sufficient human beings in research has become one of the main concerns of countries and one of the ideals of today's societies is to nurture researchers to grow and elevate themselves and society. One way to achieve this goal is to pay attention to education, specifically higher education and the subject of research-based education. Research self-efficacy measures students' readiness for research activities. If students use research self-efficacy processes, they can study and research effectively supervise how they study and do research and have better academic and research performance. Therefore, the study of research self-efficacy, analysis and analysis of the factors affecting it, due to the effect on the successful conduct of research and its pursuit in graduate students, is important and can answer many problems and motivational problems of students in conducting research and also be a great help for faculty members to identify the strengths and weaknesses of their students in conducting research. Findings showed that research experience, academic motivation, teacher-student relationship, research atmosphere and environment, verbal encouragement and physiological arousal are the factors affecting the research self-efficacy of graduate students.}, keywords = {Research Self-Efficacy,Higher education,Graduate students}, title_fa = {تحلیل عوامل مؤثر بر خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, abstract_fa = {امروزه پرورش انسان‌های مبتکر، خلاق و خودکارآمد در پژوهش به یکی از دغدغه‌های اصلی کشورها تبدیل شده است و یکی از آرمان‌های جوامع امروزی، پرورش افراد پژوهشگر است که باعث رشد و اعتلای خود و جامعه شوند. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف توجه به آموزش و به صورت خاص آموزش عالی و موضوع آموزش مبتنی بر پژوهش است. خودکارآمدی پژوهشی میزان آمادگی دانشجویان در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی را مورد سنجش قرار می‌دهد چنانچه دانشجویان از فرآیندهای خودکارآمدی پژوهشی استفاده نمایند می‌توانند به‌طور مؤثر مطالعه و پژوهش کنند، بر چگونگی مطالعه‌ی درسی و پژوهشی خود نظارت نمایند و عملکرد تحصیلی و پژوهشی بهتری داشته باشند. بنابراین بررسی خودکارآمدی پژوهشی، تحلیل و واکاوی عوامل مؤثر بر آن، به دلیل تأثیر بر انجام موفقیت آمیز پژوهش و دنبال کردن آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اهمیت می‌یابد و می‌تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل و مشکلات انگیزشی دانشجویان در انجام پژوهش و همچنین کمک بزرگی برای اعضای هیأت علمی جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشجویان‌شان در انجام پژوهش باشد. یافته‌های تحقیق نشان داد تجربه پژوهشی، انگیزش تحصیلی، ارتباط استاد- دانشجو، جو و محیط پژوهش، تشویق کلامی و برانگیختگی فیزیولوژیکی از عوامل مؤثر بر خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌باشد.}, keywords_fa = {خودکارآمدی پژوهشی,آموزش عالی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, url = {https://www.gahr.ir/article_143545.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_143545_9c4254d283ccb6ee274c286f40ac7549.pdf} }