@article { author = {karoubi, Mehdi and Bahari, jafar and Bahari, Shahla and Bahari, Hamed and Mohammadi, Samira and Bazleh, Marjan}, title = {Examine the Mediating Role of Employee Job Satisfaction in the Impact of Intellectual Capitals on Manpower Productivity in the Hotel Industry (Case Study: Hotels Tabriz City)}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {1}, number = {2}, pages = {543-559}, year = {2018}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {The provided present research aimed to Examine the Mediating Role of Employee Job Satisfaction in the Impact of Intellectual Capitals on Manpower Productivity in the Hotel Industry in 3, 4 & 5 Star Hotels of East Azerbaijan Province has been done in the summer of 2016. The data required for this research has gathered by questionnaire with Simple random sampling method through 3, 4 & 5 stars hotels employees of Tabriz City. This research, in terms of purpose is functional and based on data collection, is descriptive survey. Also, It has been used structural equation modeling through the Smart Pls software to analyze data. Statistical population of this research has considered all employees of the 3, 4 & 5 stars Hotels Tabriz City. The provided results indicate that the Intellectual Capitals on Employee Job Satisfaction & Manpower Productivity has a direct and significant impact; & also impact of Employee Job Satisfaction on Manpower Productivity is direct & significant. & Intellectual Capitals variable through the intermediate role of Employee Job Satisfaction on Manpower Productivity has a indirect and significant impact.}, keywords = {intellectual capital,Job Satisfaction,Manpower productivity,Hotel Industry,Tabriz}, title_fa = {بررسی نقش واسط رضایت شغلی کارکنان در تأثیر سرمایه های فکری بر بهره وری نیروی انسانی در صنعت هتلداری (مطالعه موردی : هتل های شهر تبریز)}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف برسی نقش واسط رضایت شغلی کارکنان در تأثیر سرمایه های فکری بر بهره وری نیروی انسانی در صنعت هتلداری در هتل های 3، 4و 5 ستاره استان آذربایجان شرقی درتابستان1395صورت پذیرفته است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی ساده از کارکنان هتل های 3، 4و 5 شهر تبریز و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف،کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart pls به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان هتل های 3، 4و 5 ستاره شهر تبریز می باشد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که سرمایه های فکری بر رضایت شغلی کارکنان و بهره وری نیروی انسانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد؛ و همچنین تأثیر رضایت شغلی کارکنان بر بهره وری نیروی انسانی مستقیم و معنادار است. و متغیر سرمایه های فکری از طریق نقش واسط رضایت شغلی کارکنان بر بهره وری نیروی انسانی تأثیر غیرمستقیم و معناداری دارد.}, keywords_fa = {سرمایه فکری,رضایت شغلی,بهره وری نیروی انسانی,صنعت هتلداری,تبریز}, url = {https://www.gahr.ir/article_75268.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_75268_e747c678270d8b3f9c974b434e3bb68e.pdf} }