@article { author = {Rezaei, Maryam and Ghanbari, Sirus and doostomogagdam, hossin and poesh, zobide and doostimogadam, ملیحه}, title = {Investigating and assessing the capabilities and bottlenecks of rural tourism development (case study: Khashan city)}, journal = {Geography and Human Relationships}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1178-1202}, year = {2018}, publisher = {Aeizh Azmi}, issn = {2645-3851}, eissn = {2645-3851}, doi = {}, abstract = {Rural tourism new trend in the tourism industry, which was raised from the 50s onwards. Rural tourism as a strategic industry today can identify with the planning principles and MzytHa and limitations, have an important role in the development of rural areas. The research was conducted in the city of Khash Drdvbkhsh, the first part using field studies to determine the strengths, weaknesses, opportunities and Thdyd‌Ha way (sowt) to provide strategy and strategy for the development of tourism in rural areas, city Khash deals. Analysis of the findings showed that aggressive approach as a strategy is first priority Which uses the internal strengths of opportunities out there for the region to develop tourism and attract more tourists well used. Using the second part of tourism management model (soar) in terms of using experts who complement the previous model, this model will be the future of tourism development and tourism management Khash provide a Nhvahsn the existing capacity can be used Dhdta. Tourism can play in socio-economic development of rural areas Khash is responsible for many problems and economic dilemma. Including the identification of national capacities for comprehensive development of tourism in regional and local dimension in addition to organizing and guiding the development of tourism infrastructure can The establishment and effective development of the industry}, keywords = {Rural Development,Tourism,sowt,SOAR,Khash}, title_fa = {بررسی و ارزیابی قابلیت‌ها و تنگناهای توسعه‌ی گردشگری روستایی( مطالعه موردی: شهرستان خاش)}, abstract_fa = {گردشگری روستایی گرایشی نوین در صنعت گردشگری است، که از دهه 50 به بعد مطرح گردید. امروزه صنعت گردشگری روستایی به عنوان یک راهبرد می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی و شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌ها،نقش موثری در توسعه مناطق روستایی داشته باشد. این پژوهش که در شهرستان خاش در دو بخش انجام شده، بخش اول با استفاده از روش مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها به شیوه( sowt )به ارائه استراتزی و راهبرد در جهت توسعه گردشگری در مناطق روستایی شهرستان خاش پرداخته است. تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشان داد که راهبرد تهاجمی به عنوان راهبرد اول در اولویت قرار گرفته است که با استفاده از نقاط قوت داخلی از فرصت‌هایی که از بیرون برای منطقه وجود دارد به خوبی در جهت توسعه گردشگری و جذب بیشتر گردشگر استفاده گردد.دربخش دوم بااستفاده ازمدل مدیریت گردشگری(soar) بااستفاده ازنظرات کارشناسان که تکمیل کننده مدل قبلی باشد،این مدل آینده نگری در مورد توسعه گردشگری منطقه خواهد داشت وبه نوعی مدیریت گردشگری خاش را ارائه می دهدتا بتوانیم ازظرفیت موجودبه نحواحسن استفاده کرد. گردشگری می تواند در توسعه اقتصادی- اجتماعی مناطق روستایی خاش پاسخگوی بسیار از مشکلات و معظلات اقتصادی باشد. از جمله شناسایی ظرفیتهای توسعه همه جانبه صنعت گردشگری در ابعاد ملی- منظقه ای و محلی در کنار ساماندهی و هدایت زیرساخت های توسعه گردشگری می تواند در استقرار و توسعه این صنعت موثر واقع گردد}, keywords_fa = {توسعه روستایی,گردشگری,sowt,SOAR,خاش}, url = {https://www.gahr.ir/article_93386.html}, eprint = {https://www.gahr.ir/article_93386_e97d43cfa7805cc75062117a61b073c6.pdf} }