%0 Journal Article %T مکانیابی مراکز اموزشی به روش AHP ( مطالعه موردی:شهرستان سروآباد) %J جغرافیا و روابط انسانی %I آئیژ عزمی %Z 2645-3851 %A صالحی, سعدی %A لطفی, پرستو %D 2018 %\ 07/23/2018 %V 1 %N 1 %P 372-389 %! مکانیابی مراکز اموزشی به روش AHP ( مطالعه موردی:شهرستان سروآباد) %K شهرستان سروآباد %K مکانیابی %K مکانهای آموزشی %K AHP %R %X تخصیص فضا به کاربریهای آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در برنامه ریزی شهری و روستایی مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل افزایش سریع جمعیت شهرهای ایران و حساسیت بالای کاربری های آموزشی از نظر مسایل مختلف محیطی و ارتباط مستقیم آن با خانواده ها ، نحوه تخصیص کاربریها از اهمیت بالایی برخوردار است . روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که هدف شناسایی مکان های مناسب برای احداث مراکز آموزشی خواهد بود که از روش کتابخانه و میدانی نتایج تحقیق ما به دست آمد؛ در تحقیق حاضر با تشکیل پایگاههای اطلاعاتی، به بررسی مکان یابی مراکز آموزشی شهرستان سروآباد واقع در استان کردستان پرداخته که متغییرهای ارتفاع،میزان فاصله از جاده،شیب و جهت شیب ،فاصله از نقاط مسکونی ونقاط زمین لغزشی مورد ارزیابی قرار گرفته است و از طریق مدل AHPمورد بررسی قرار گرفته است، اطلاعات به دست امده و پارامترهای مورد نظر چیزی 7.64 درصد برای احداث مراکز آموزشی ارزش خیلی زیاد دارد و به ترتیب 28.79 درصد زیاد، 10.70 درصد متوسط، 7.64 کم و 32 درصد هم ارزشی خیلی کمی بری احداث مراکز آموزشی دارد. %U https://www.gahr.ir/article_68346_ee4bc71a284dc44992dd6fb9ba9d027a.pdf