TY - JOUR ID - 76731 TI - بررسی روابط ساختاری بازدید های قبلی، انگیزه ها، رضایت و قصد بازگشت مجدد گردشگران (مطالعه موردی : شهر تبریز) JO - جغرافیا و روابط انسانی JA - GAHR LA - fa SN - AU - کروبی, مهدی AU - بهاری, جعفر AU - بهاری, شهلا AU - بهاری, حامد AU - محمدی, سمیرا AU - بذله, مرجان AD - دانشیار گروه مدیریت جهانگردی،دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران AD - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران AD - گروه شیمی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 1 IS - 2 SP - 716 EP - 732 KW - بازدید های قبلی KW - انگیزه گردشگران KW - رضایت گردشگران KW - قصد بازگشت مجدد KW - تبریز DO - N2 - با رشد صنعت گردشگری، اهمیت سنجش رضایت گردشگران، به‌مثابة ابزاری برای رشد و ایجاد مزیت رقابتی، مورد توجه قرار گرفته است. گردشگران سفرکرده، قابل اعتمادترین منبع اطلاعاتی برای گردشگران بالقوه‌اند و می‌توانند زبان گویای مقصد در وطن خود باشند. در واقع به دلیل این که گردشگران شاهرگ حیاتی مجموعه های گردشگری هستند، تلاش در جهت افزایش سطح رضایت آنان تاثیر بسیاری بر حسن شهرت یک مجموعه و در نتیجه افزایش تعداد مخاطبین آن دارد. گردشگران تجربیات مثبت و منفی خود از مقصد را با دیگران به اشتراک می گذارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری بازدید های قبلی، انگیزه ها، رضایت و قصد بازگشت مجدد گردشگران در شهر تبریز در شهریورماه 1393 صورت پذیرفته است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری در دسترس از گردشگران خارجی که در شهریورماه 1393 به شهر تبریز سفر کرده اند و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. ماهیت تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. همچنین از نرم افزارهای SPSS 16 وLisrel 8.5 از روش های مختلف آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها استفاده شده است. در این تحقیق از مدل آلگری و همکاران (2009) استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بازدید های قبلی بر رضایت و قصد بازگشت مجدد گردشگران تأثیر مثبت و معنا داری دارد. انگیزه ها بر رضایت و قصد بازگشت مجدد گردشگران تأثیر مثبت و معنا داری دارد. و همچنین تأثیر رضایت گردشگران از یک مقصد گردشگری بر قصد بازگشت مجدد گردشگران به آن مقصد گردشگری مثبت و معنا داراست. UR - https://www.gahr.ir/article_76731.html L1 - https://www.gahr.ir/article_76731_f580441d421f8b18131aa2470330aab7.pdf ER -