Document Type : Original Article
Authors
1 kharazmi
2 Departeman pnu
3 Departeman farankiyan
4 Departeman uromie
Abstract
Keywords
Main Subjects
ذی نفعان و متخصصان
|
تخصص
|
جنسیت
|
تعداد مصاحبه
|
ساکنین منطقه روستایی
|
تخصص در کشاورز ی و دامداری
-8نفر
|
7مرد
|
7
|
دهیار و شورای اسلامی روستا
|
امور روستایی-8نفر
|
7مرد
|
7
|
استاد دانشگاه
|
برنامهریزی روستایی-6نفر
|
6مرد
|
6
|
نخبگان محلی(روستایی)
|
کارشناسی اقتصاد-2نفر، کارشناسی ارشد جامعه شناسی-2نفر
|
3مرد-1زن
|
4
|
پژوهشگر در حوزه محیط زیست و آب
|
اقلیم شناسی-2نفر،محیط زیست-1نفر
|
2مرد-1زن
|
3
|
پژوهشگر در حوزه کشاورزی (باغداری و دامداری و زنبورداری و گیاهان دارویی)
|
کارشناس ارشد امور کشاورزی و دامی 1نفر،و گیاهان دارویی2نفر
|
2مرد و1زن
|
3
|
مجموع
|
-
|
3زن-27مرد
|
30
|
تعاریف
|
عناصر
|
پدیده طرح تئوری است که ممکن است نام طرح یا چارچوب طرح را در برداشته باشد.
|
پدیده
|
وقایع یا متغیرهایی که منجر به رخداد یا توسعه پدیده می شوند.شرایط علی دسته ای از علل و مشخصه های آن است.
|
شرایط علی
|
مکان خاصی است که زمینه متغیرهاست یا در واقع همان محل حوادث و وقایع متعلق به یک پدیده است و در طول طیف بعدی نشانگر سلسله شرایط خاصی است که در آن راهبردهای کنش یا کنش متقابل صورت می گیرد.
|
زمینه
|
شبیه زمینه است.میتوان زمینه را با متغیرهای میانجی و شرایط مداخله گر را با متغیرهای محدودکننده شناسایی کرد؛ اما درروش تئوری بنیانی تمایز این دو دقیقاً مشخص نیست و ممکن است جایی هم قرار بگیرند.
|
شرایط
مداخله گر
|
مقصد، فعالیتهای هدف گرا که کنشگر در پاسخ به پدیده و شرایط مداخله گر انجام میدهد.
|
راهبرد
|
پیامدهای بهکارگیری راهبردهاست که ممکن است خواسته یا ناخواسته باشند.
|
پیامد
|
مقوله ی هسته ای یا اصلی
|
خرده طبقات
|
طبقات گسترده
|
|
تابآوری معیشت روستایی
|
اشتغال پایدار در فعالیتهای متنوع کشاورزی و غیرکشاورزی
|
مثبت
|
اقتصادی
|
وام های خود اشتغالی با بهره بسیار پایین
|
|||
کارگاه های کوچک صنعتی(صنایع تبدیلی و دستی)
|
|||
بازارهای هفتگی
|
|||
وابستگی درآمدی به فعالیتهای بخش کشاورزی
|
منفی
|
||
کاهش ارزش زمین های کشاورزی و تخریب و رها سازی آن
|
|||
تورم اقتصادی بر فعالیت ها
|
|||
وجود سلف خری
|
|||
وابستگی درآمدی به فعالیتهای بخش کشاورزی
|
|||
ظرفیت سازی و توانمندسازی
|
مثبت
|
سیاست های اجتماعی-آموزشی
|
|
مهاجرت معکوس
|
|||
حفظ فرهنگ و دانش بومی
|
|||
ترس از آینده روستانشینی
|
منفی
|
||
پایین بودن توانمندسازی
|
|||
نزاع و درگیری اجتماعی بر سر منابع آبی
|
|||
سطح پایین میزان مشارکت و همیاری
|
|||
پایین بودن سطح آگاهی و دانش ترویج
|
|||
حفظ تنوع زیستی و منابع طبیعی در بخش گردشگری طبیعی
|
مثبت
|
سیاست های زیست محیطی
|
|
مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی
|
|||
بارندگی مناسب
|
|||
کاهش بی سابقه سطح آب دریاچه ارومیه و چاه های زیرزمینی
|
منفی
|
||
افزایش شوری خاک های زمین کشاورزی
|
|||
سرمازدگی محصول
|
|||
تخریب اکوسیستم های روستایی
|
|||
خدمات در بخش کشاورزی-دامی و گردشگری
|
مثبت
|
سیاست توزیع زیرساخت ها کالبدی-فیزیکی
|
|
ماشین آلات و ابزارآلات نوین در کشاورزی و دامی
|
|||
بهبود زیرساخت های اقتصادی- اجتماعی(راه-آموزشگاه،خانه بهداشت و..)
|
|||
ویلاسازی
|
منفی
|
||
کمبود فضاهای آموزش،بهداشتی و فرهنگی
|
|||
کمبود ادوات کشاورزی و غیرکشاورزی
|
|||
ضعف طرح های هادی
|
|||
قطعه قطعه شدن اراضی باغی و کوچک تر شدن اراضی زراعی و باغی
|
|||
سبوسید و یارانه
|
مثبت
|
سیاست برنامهریزی(دولتی)
|
|
تضمین خرید محصولات
|
|||
مدیریت پسماند روستایی
|
|||
سرمایه گذاری(بخش دولتی و خصوصی)
|
|||
صادرات
|
|||
عدم اجرای بسترسازی لازم در جهت مقابله با بحران های
|
منفی
|
||
افزایش بی سابقه سدسازی
|
|||
صادرت نامناسب
|
|||
عدم نظارت بر حفرچاه های عمیق غیرمجاز
|
|||
دریاچه ارومیه هویت فرهنگی،اقتصادی و زیست محیطی منطقه
|
مثبت
|
ایدئولوژی
|
|
بهبود وضع دریاچه ارومیه بهبود وضعیت معیشت اقتصادی-اجتماعی و زیست محیطی مناطق روستایی
|
|||
عامل اصلی کاهش شدید آب دریاچه دولت(مقصر) است
|
منفی
|
||
اوضاع بد دریاچه ارومیه اوضاع بد معیشتی منطقه است
|