Presenting a Model to Strengthen Managers' Green Thinking

Document Type : Original Article

Author

Department of business management, Faculty of Social Sciences, university of mohaghegh ardabili ,, Ardabil, Iran

Abstract

The main goal of this research was to provide a model to strengthen managers' green thinking. Considering the importance of the environment for the future of humanity, managers' attention to the green category is of great importance. Based on this, the current research, which was conducted qualitatively and using semi-structured interviews with 17 environmental and management experts and theme analysis, sought to provide a model of managers' green thinking and identify the events, components and consequences of managers' green thinking. . The results of open coding showed 137 open codes, which were categorized into 50 central codes and three selective codes. According to the results of theme analysis, the antecedents of managers' green thinking include green training, external environmental conditions, green organizational atmosphere, the place of green thinking in national macro-planning, technological infrastructure, relevant laws and regulations, environmental facilities and infrastructure of the organization, individual norms and Green society, green organizational culture, employees' attitude towards the environment, support for green behaviors, socio-cultural pressures and green support. Also, the components of managers' green thinking include management's environmental attitude, attention to green technology, environmental concern, environmental knowledge, adherence to ethics, alignment of employees' interests with green management, green behavior feedback, green behavioral beliefs, green behavioral habits, Altruism, moral strength, green commitment and green recruitment and selection. The consequences of managers' green thinking include green organization, increasing the organization's social image, developing the manager's personal brand, environmentally sensitive employees, social effects, developing green thinking in society, reducing environmental pollution, producing sustainable products, green organizational advantages, influencing others. , organizational green creativity, green organizational behavior, social capital, green human resources, employees' organizational commitment, organization's financial benefits, organizational trust, employees' social responsibility, employees' health and job satisfaction.

Keywords

Main Subjects


  • اسکویی زاده نوزاد، آراد (1400).تقویت رفتار سبز در محل کار: با تکیه بر رویکرد سبز در رهبری تحولآفرین و مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: کارکنان شعبه مرکزی بیمه میهن). مطالعات رفتاری در مدیریت. 12(25): 69-82.
  • باغبان باغستان، احسان، باقری، هادی، ناظمی، علی (1400). تأثیر بازاریابی سبز بر تمایل مشتریان به خرید محصولات ورزشی با نقش میانجی تصویر برند. مطالعات بازاریابی ورزشی. 2(4): 177-198.
  • براتی، هادی (1401). رفتار سبز کارکنان در سازمان: انواع، مولفه ها و مدلها، مجله مدیریت سبز و توسعه، 1(2): 27-36.
  • ترکی، مصطفی، کلانتری شاهیجان، میلاد، علیرضایی، اسدالله. (1400). تأثیر رهبری تحول آفرین سبز بر رفتار سبز با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز و نگرانی‌های زیست محیطی. ارزش آفرینی در مدیریت کسب وکار. 2(2): 93-113.
  • حسن پور، اکبر، ابراهیمی، ساره. (1399). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رفتار سبز کارکنان با تکنیک DANP. مطالعات رفتار سازمانی. 9(1): 177-208.
  • حمزوی، حسین، خادمی، عبدالواسع، محبی، عاطفه، کاملی، محمدجواد. (1402). تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر مسئولیت اجتماعی سازمان‌های آموزشی با نقش میانجی رفتار سبز کارکنان. مدیریت دانشگاهی. 2(2): آماده انتشار.
  • دارایی، ایوب، اکبری، مهسا، موسوی کاشی، زهره (1400). بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط میان بسته‌بندی سبز با وابستگی برند سبز. تحقیقات بازاریابی نوین. 11(3): 45-66.
  • دشت لعلی، زهرا. (1400). نقش قدرت اخلاقی بر رفتار سبز کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری. 16(3): 110-118.
  • دل­افروز، نرگس، گلی، آرمین، خسروی، محمدرضا (1396). محرک­های مؤثر بر ارزش ویژه برند سبز. راهبردهای بازرگانی.  24(10): 99-110.
  • رجب پور، ابراهیم (1399). مدیریت منابع انسانی سبز و رفتار سازگار با محیط زیست کارکنان با تاکید بر نقش سرمایه اجتماعی، مجله مدیریت سرمایه اجتماعی، 7(3): 345-371.
  • سلیمان پورعمران، محبوبه، نوری، علیرضا. (1398). بررسی رابطه بین مدیریت سبز با رفتار زیست محیطی مدیران و معاونین مدارس استان خراسان شمالی. محیط زیست و توسعه فرابخشی. 4(65): 25-36.
  • عقیقی، علیرضا (1401). بررسی تاثیر دانش محیط‌زیستی بر رفتار سبز با نقش میانجی قصد رفتاری، نگرش محیط‌زیستی و تعهد سبز. پژوهش های محیط زیست. 13(26): 317-334.
  • فرخی، مجتبی، امیری، زینب، دلوی اصفهانی، محمد (1399). تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار محیط زیست‌گرایانه کارکنان با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌گر ارزش‌های سبز فردی و فرهنگ خدمت. مدیریت منابع انسانی پایدار. 2(2): 137-157.
  • کریمی قدوسی، سعیده، فرخی استاد، مجتبی، باباجانی محمدی، سعیده. (1400). مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان بر رفتار سبز کارکنان از طریق نقش میانجی اعتماد سازمانی (مورد مطالعه: شهرداری مشهد). اکتشاف و پردازش هوشمند دانش. 1(2): 50-65.
  • مظاهری تهرانی، مینا، الوانی، سید مهدی، واعظی، زاهدی، شمس السادات، قربانی زاده، وجه الله. (1401). الگوی مدیریت سبز برای سازمانهای دولتی ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران. 68: 1-43.
  • نوروزی اجیرلو، رضا؛ حسینی، میرزاحسن؛ جمالی، احسان؛ عیدی، فاطمه (1401). ارائه الگوی راهبردی ایجاد برند سبز: یک مطالعه فراترکیب، پژوهش‌های مدیریت عمومی. 15 (55): 247-276.
  • وفاداری کمارعلیا، داود (1401). نقش فضاهای سبز شهری در رفاه شهروندان در شرایط پاندمیک: یک مطالعه مروری، جغرافیا و روابط انسانی. 5(2): 321-333.

- Leszczyńska, A., 2014. Willingness to Pay for Green Products vs Ecological Value System, International Journal of Synergy and Research, Vol. 3, pp. 67-77.

- Rahbar, E., Abdul Wahid, N., 2011. Investigation of green marketing tools’ effect on consumers’ purchase behavior. Business Strategy Series, Vol. 12 No. 2 , pp. 73-83