Strategic marketing analysis of greenhouse products in rural entrepreneurship development (Case Study: Beygum Qala District)

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student in Geography (Rural Planning (Entrepreneurship))

2 Master of Geography Rural Planning, Payame Noor University, Urmia

Abstract

Greenhouse crops are of particular importance in advancing agricultural development processes due to the provision of artificial conditions of production and the neutralization of environmental factors. It is obvious that proper planning for the development of this production system, taking into account its specific conditions, requires knowledge of the factors and constraints and Have strengths and weaknesses and opportunities in the development of cultivation. Experts in the agricultural sector consider the use of greenhouse crops with a 10-fold increase in yield compared to outdoor cultivation as a suitable method for achieving food security. However, the development of greenhouse units requires people with entrepreneurial characteristics. Be Because entrepreneurship is the transformation of the idea into a new product or service and benefits such as facilitating the marketing of job creation, productivity, self-reliance, and economic growth in rural agricultural products. Today, greenhouse crops in rural areas are one of the factors affecting rural economics. The purpose of this article is to analyze the strengths, weaknesses, opportunities and threats of greenhouse cultivation in the development of entrepreneurship and rural employment.

Keywords


1- امکان سنجی ترویج کشت گلخانه ای در بین زنان روستایی بخش ورامین داود ثمری، شهره سلطانی، غلام حسین حسینی نیا/ مجله ترویج و اقتصاد کشاورزی، سال اول، شماره 1، بهار 1387
2- تأثیر کارآفرینی بر اقتصاد گلخانه ای در استان آذربایجان غربی نادر لیث، محمد چیذری، کریم نادری ، علوم و فنون کشتهای گلخانه ای / سال اول/ شماره سوم/ پاییز 1389
3- شفیعی و پورجاری (1384) تحلیل اقتصادی مسایل بازاریابی محصولات گلخانه ای استان کرمان، مجموعه مقالات همایش تکنولوژی تولیدات گلخانه ای شهریور 1384
4- صابر فیروزه (1381). راهکارهای توسعه کارآفرینی در ایران ، راهکارهای توان سازی در استان برابری اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران، تهران انتشارات روشنگران و مطالعات زنان
5- امامی نژاد م. 1384. کارآفرینی عامل توسعه سازمان، ماهنامه تخصصی بازاریابی شماره 48، آذر 1384
6- فائو . 1993، کشاورزی به سوی 2010 . ترجمه و انتشار . دفتر تولید برنامه ترویجی و انتشارات فنی معاونت ترویج کشاورزی، وزارت کشاورزی، تهران
7- احمدپور داریانی، محمود عزیزی، محمود (1383) ، کارآفرینی مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی مهراب قلم، چاپ اول، تهران
8- افتخاری، عبدالرضا رکن الدین، طاهرخانی ، مهدی، سجاسی قیداری حمدا...(1388) : تحلیل ابعاد دو عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی مناطق روستایی، روستا و توسعه
9- اداره جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان نقده
10- مجله دانش مدیریت فرایند تصمیم گیری شروع به کارآفرینی 1381، مطالعه موردی کارآفرینان ایران، شماره 58، پاییز 1381
11- سایت عبدالعزیز، آبتن بررسی شیوه های نوین توسعه کارآفرینی : در سیستان و بلوجستان
12- سایت اینترنتی  www.civizca.com
13- سایت اینترنتی hzzp: dana.ir