سنجش میزان موفقیت دوره‌های آموزش ضمن خدمت در ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

2 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی

10.22034/gahr.2024.425418.1985

چکیده

هدف اصلی این پژوهش سنجش میزان موفقیت دوره‌های آموزش ضمن خدمت در ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان اهواز است. روش پژوهش آزمون t و آزمون F، رگرسیون و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش را کلیه کارکنان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان اهواز در سال 1397 تشکیل داده‌اند که طبق استعلام صورت گرفته از سازمان جهاد کشاورزی تعدا آنها 750 نفر می‌باشد که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان 230 نفر، به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده‌های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین میزان موفقیت دوره‌های آموزش ضمن خدمت بر حسب جنسیت و سطح تحصیلات تفاوت آماری معنی‌داری وجود ندارد. همچنین برای شناسایی عوامل موثر بر میزان موفقیت دوره‌های آموزش ضمن خدمت از آزمون رگرسیون استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد که مولفه اثربخشی آموزش ضمن خدمت در سطح 99 درصد اطمینان و مولفه میزان افزایش دانش و مهارت اکتسابی کارکنان در سطح 95 درصد اطمینان معنی‌دار شده‌اند. همچنین رابطه معناداری بین ویژگی‌های فردی پاسخگویان (سطح تحصیلات و سابقه خدمت) با میزان موفقیت دوره‌های آموزش ضمن خدمت وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Measuring the success rate of in-service training courses in improving the professional skills of Ahvaz agricultural Jihad employees

نویسندگان [English]

  • bahman khosravipour 1
  • Zainab ahmadian 2
1 agricultural university
2 agricultural university
چکیده [English]

Main goal of this research is to measure the success rate of in-service training courses in improving the professional skills of the employees of the agricultural jihad of Ahvaz city. The research method is t-test and F-test, regression and correlation. The statistical population investigated in this research is made up of all the employees working in the Agricultural Jihad Organization of Ahvaz city in 2017, according to the inquiry made by the Agricultural Jihad Organization, there are 750 of them, of which 230 people are using Morgan's table. The title of the sample was selected. A standard questionnaire was used to collect the data required for the research. The collected data were analyzed using SPSS statistical software. The results showed that there is no statistically significant difference between the success rate of in-service training courses according to gender and education level. Also, regression test was used to identify the effective factors on the success rate of in-service training courses. The results of the research showed that the effectiveness component of in-service training was significant at the 99% confidence level and the component of the increase in knowledge and skills acquired by employees was significant at the 95% confidence level. are Also, there is no significant relationship between the personal characteristics of the respondents (level of education and service experience) with the success rate of in-service training courses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • training
  • in-service
  • professional skills
  • agricultural jihad
  • Ahvaz
  • اسلامی، یحیی، نوروزی، طهمورث و بدیعی، حسین.1390. بررسی تاثیر آموزش­های ضمن خدمت بر میزان توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه آموزشی رهبری و مدیریت. 5(4): 22-90.
  • بختیاری، لطفعلی.1392. ارزیابی اثربخشی دوره­های آموزش کارشناسان رشته اطلاعات انتظامی، فصلنامه پژوهشهای اطلاعاتی و جهانی. 9(1): 152-129 .   
  • پیرویان، فرزاد، شیرعلی، محمد حسین، نجفی، مرتضی و بهرامخانی، فریده.1390. ارزیابی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1390 بر اساس مدل ارزشیابی کرک پاتریک.4(6):32-38.
  • دهقانی، علی، دقیقی­اصل، علی و پورولی، فاطمه.1394. بررسی تاثیر آموزش­های ضمن خدمت بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمه­ای. پژوهش­نامه بیمه. 31(2): 60-35.
  • رستمی، هاجر، نصر اصفهانی، احمد رضا و نیستانی، محمد رضا. 1395. ارزیابی اهداف و محتوای دوره های آموزش ضمن خدمت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی. سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. 15 دی ماه.
  • رئوفی، محمدحسین و تاریخی قوچانی دروس، امیر.1383. تاثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان کارآیی و بهره­­وری مدیران و کارکنان مدارس. نشریه مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. 5(1):  79-67.
  • شجاع، کلثومه. 1390. ارزشیابی اثربخشی برنامه­های آموزش ضمن خدمت کارمندان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان­نامه کارشناسی­ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. صص 6 و10.
  • عیدی، اکبر، علی پور، محمدرضا و عبدالهی، جواد.1394. سنجش اثربخشی دوره­های آموزشی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول.(200)40: 32-27.
  • معتمدی، مجید، موحدی، محمدمهدی و مرادی، مونا. 1392. ارزیابی اثربخشی دوره­های آموزشی (مطالعه موردی: آموزش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه). فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. شماره 14: 29-19.
  • نوروزی، کلثومه. 1390. بررسی اثربخشی آموزش­های ضمن خدمت کارکنان و عوامل موثر بر آن در بانک رفاه هرمزگان. پایان­نامه کارشناسی­ارشد. دانشگاه هرمزگان دانشکده علوم انسانی. صص 5و1.
  • نوه ابراهیم، عبدالرحیم و مجیدی، داود. 1394. ارزشیابی اثربخشی دوره­های آموزش ضمن خدمت در ارتقای عملکرد شغلی کارکنان پلیس. فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی. 2(3):  118-95.

12-duta, N and Martinez rivera, O.2015. Between theory and practice: the importance of ict in higher education as a tool for collaborative learning. Procedia- social an behavioral sciences 1800. 1466- 1473.