تحلیل ساختاری مؤلفه‌های انگیزه، شدت بازدید و تجربه بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری گردشگران در نواحی مقصد با تأکید بر کووید-19 (مطالعه موردی: استان مازندران)

نوع مقاله : پایان نامه و رساله

نویسندگان

1 مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 مازندران- بابلسر- دانشگاه مازندران- گروه جهانگردی مازندران- بابلسر- شریعتی 22- ساختمان مهرماه

3 استادیار دانشگاه مازندران

چکیده

همه‌گیری کووید-19 تلفات بی‌سابقه‌ای بر سفر و گردشگری، زندگی و معیشت وارد کرده است. به دلیل شیوع کووید-19؛ رفتارها، خواسته‌ها و حتی ویژگی‌های افراد برای سفر تغییر کرده است. شناسایی تغییر رفتار مصرف‌کنندگان، به‌ویژه در انتخاب مقصد و خدمات، در بازسازی اعتماد ازدست‌رفته گردشگران و احیای گردشگری حیاتی است. لذا هدف این پژوهش، تحلیل ساختاری مؤلفه‌های انگیزه، شدت بازدید و تجربه بر رضایتمندی و تمایلات رفتاری گردشگران در نواحی مقصد با تأکید بر کووید-19 در استان مازندران است. روش پژوهش، توصیفی–تحلیلی مبتنی بر پژوهش‌های میدانی است. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به استان مازندران در زمان شیوع ویروس کووید-19 تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 برآورد شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های گردآوری‌شده توسط پرسشنامه با سؤالات بسته، با دو نرم‌افزار SPSS 27 و Smart PLS 3 انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که از میان متغیرهای پژوهش، تجربه و شدت بازدید با رضایتمندی و تمایلات رفتاری رابطه معناداری دارند. انگیزه گردشگری با رضایتمندی و تمایلات رفتاری رابطه معناداری ندارد. همچنین بین رضایتمندی و تمایلات رفتاری نیز رابطه معناداری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Analysis of Motivation, Frequency of Visiting, and Experience Components on the Tourists’ Satisfaction and Behavioral Tendencies in their Destination Areas with Emphasis on COVID-19: ( Case study: Mazandaran Province

نویسندگان [English]

  • Elham Vahedi Ashrafi 1
  • mehdi رمضان زاده لسبوئی 2
  • rozbeh mirzaei 3
1 Tourism Management department,, Faculty of Humanity & Social Science, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 مازندران- بابلسر- دانشگاه مازندران- گروه جهانگردی مازندران- بابلسر- شریعتی 22- ساختمان مهرماه
3 university of mazandaran
چکیده [English]

The COVID-19 pandemic has unprecedentedly damaged the traveling and tourism industry as well as life and subsistence. Due to the outbreak of COVID-19, travelers’ behaviors, demands, and even characteristics of traveling have changed. Identifying these changes in the behavior of consumers, especially in choosing their destination and service centers, is considered crucial in rebuilding the tourists’ lost trust and revitalizing the tourism industry. Therefore, the purpose of this study is to structurally analyze the motivation, frequency of visiting, and experience components of the tourists’ satisfaction and behavioral tendencies in their destination areas with an emphasis on COVID-19 in Mazandaran province. The research method is descriptive-analytical based on field research. The population of the study consists of tourists who visited Mazandaran province during the outbreak of the COVID-19. The samples were selected randomly and the sample size was estimated at 385 using the Cochran’s formula. The collected data from the questionnaire containing close-ended questions were analyzed using SPSS 27 and Smart PLS3 software. The findings show that of the research variables, experience, and frequency of visits have a significant relationship with satisfaction and behavioral tendencies. Tourism motivation has no significant relationship with satisfaction and behavioral tendencies. Moreover, no significant relationship was reported between satisfaction and behavioral tendencies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • experience
  • satisfaction
  • behavioral tendencies
  • Mazandaran province
جعفری، سید محمدباقر؛ غفاری، محمد و عباسی، احمد (1401). ارائه مدلی جهت تبیین عوامل مؤثر بر قصد گردشگران جهت سفر مجدد به مقصد گردشگری و توصیه آن به سایرین (مطالعه موردی: شهر مقدس قم). فصلنامه علمی-پژوهشی جغرافیا و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 12(2)، ص. 71-88.
رضوانی، محمدرضا و میرتقیان رودسری، سید محمد (1397). بررسی انگیزه‌های گردشگری بازدیدکنندگان پارک‌های جنگلی. فصلنامه علمی-پژوهشی نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 11(1)، ص. 266-282.
رمضان زاده لسبوئی، مهدی؛ میرزائی، روزبه و قنبری، رقیه (1398). کیفیت زیبایی‌شناختی، کیفیت خدمات و تجربه مثبت بر میزان وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: مناطق جنگلی سوادکوه). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 8(31)، ص. 39-53.
زارعی، عظیم؛ قربانی، فاطمه و پدرام نیا، مینو (1391). عوامل مؤثر بر واکنش‌های رفتاری بازدیدکنندگان از مقصدهای گردشگری. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 7(20)، ص 141-166.
زیتونلی، عبدالحمید و سودی، نعمت‌الله (1400). تحلیل عوامل مؤثر بر تمایلات رفتاری گردشگران به مقصد در بازدید از رویداد سوارکاری شهر گنبدکاووس. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 8(3)، ص. 79-99.
ضرغام بروجنی، حمید و نقوی، مریم (1400). انگیزه‌های سفرهای داخلی در دوران شیوع کووید-19.  برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 10(39)، ص. 223-245.
غفاری، محمد و شهبازی، علی (1398). مروری بر مفهوم تجربه مشتری و ابعاد آن در صنعت گردشگری. پنجمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران.
غفاری، محمد؛ عباسی، احمد و کنجکاو منفرد، امیررضا (1397). نقش تجربه گردشگر در بهبود تصویر ذهنی مقصد گردشگری اصفهان. فصلنامه علمی-پژوهشی گردشگری و توسعه، 7(2)، ص. 97-112.
کروبی، مهدی؛ بهاری، جعفر؛ بهاری، شهلا؛ بهاری، حامد؛ محمدی، سمیرا و بذله، مرجان (1397). بررسی روابط ساختاری بازدیدهای قبلی، انگیزه‌ها، رضایت و قصد بازگشت مجدد گردشگران (مطالعه موردی: شهر تبریز). جغرافیا و روابط انسانی، 1(2)، ص. 716-732.
کروبی، مهدی؛ حسنی، الیکا و کوچکی، زهرا (1400). تحلیل محتوای مقالات منتشرشده با محوریت موضوع همه‌گیری ویروس کرونا و گردشگری (موردمطالعه: پنج نشریه اول گردشگری در جهان). گردشگری و اوقات فراغت، 6(11)، ص. 77-89.
محمود زاده، سید مجتبی؛ میر هاشمی، علی؛ میر، مصطفی و عنبرفروش، فاطمه (1393). شناسایی و اولویت‌بندی انگیزشی رانشی و کششی مؤثر در توسعه گردشگری جنگ (مطالعه موردی: مناطق عملیاتی استان خوزستان). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 3(9)، ص. 110-129.
نکوئی صدری، بهرام؛ حیدری بروجنی، الهه و فهرست، فاطمه (1400). رابطه انگیزه‌های بوم گردی و بازدید مجدد از منطقه گردشگری در منطقه سلیمان تنگه ساری استان مازندران. مطالعات اجتماعی گردشگری، 9(17)، ص. 83-106.
نیک‌خواه فرناز؛ کیانی فیض‌آبادی، زهره و نجار زاده، محمد (1400). تأثیر تجربه گردشگری بر خاطرات، رضایتمندی و نیات رفتاری گردشگران (مطالعه موردی: شهر شیراز). فصلنامه گردشگری شهری، 8(10)، ص. 83-97.
Adam, I., Adongo, C. A., & Amuquandoh, F. E. (2019). A structural decompositional analysis of eco-visitors’ motivations, satisfaction and post-purchase behaviour. Journal of Ecotourism, 18(1), pp, 60–81. https://doi.org/10.1080/14724049.2017.1380657
Altunel, M. C. & Erkurt, B. (2015). Cultural tourism in Istanbul: the mediation effect of tourist experience and satisfaction on the relationship between involvement and recommendation intention. Journal of Destination Marketing & Management, 4(4), pp, 213–221. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.06.003
Antón, C., Camarero, C., & Laguna-García, M. (2017). Towards a new approach of destination loyalty drivers: satisfaction, visit intensity and tourist motivations. Current Issues in Tourism, 20(3), pp, 238–260. https://doi.org/10.1080/13683500.2014.936834
Barnes, S. J., Mattsson, J. & Sørensen, F. (2014). Destination brand experience and visitor behavior: Testing a scale in the tourism context. Annals of Tourism Research, 48, pp, 121-139. https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.06.002
Bayih, B. E., & Singh, A. (2020). Modeling domestic tourism: motivations, satisfaction and tourist behavioral intentions. Heliyon, 6(9), pp, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04839
Beerli, A., & Martin, J. D. (2004). Tourists’ characteristics and the perceived image of tourist destinations: A quantitative analysis - a case study of Lanzarote, Spain. Tourism Management, 25(5), pp, 623– 636. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.06.004
Blomstervik, I. H., Prebensen, N. K., Campos, A. C., & Pinto, P. (2021). Novelty in tourism experiences: the influence of physical staging and human interaction on behavioural intentions. Current Issues in Tourism, 24(20), pp, 2921–2938. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1854197
Brakus, J. J., Schmitt, B. H., & Zarantonello, L. (2009). Brand experience: What is it? How is it measured? Does it affect loyalty?. Journal of Marketing, 73(3), pp, 52–68. https://doi.org/10.1509%2Fjmkg.73.3.052
Chen, Ch. F. & Chen, F. Sh. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism management, 31(1), pp, 29-35. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.008
Farmaki, A., Khalilzadeh, J., & Altinay, L. (2019). Travel motivation and demotivation within politically unstable nations. Tourism Management Perspectives, 29, pp, 118–130. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.11.004
Godovykh, M.  & Tasci, A. D. A. (2020). Customer experience in tourism: A review of definitions, components, and measurements. Tourism Management Perspectives, 35. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100694
Han, H., & Hyun, S. S. (2018). Role of motivations for luxury cruise traveling, satisfaction, and involvement in building traveler loyalty. International Journal of Hospitality Management, 70, pp, 75–84. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2017.10.02
Huang, H. P. (2008). The adoption of emotional branding dimensions: psychological effects of brand story, brand association, brand uniqueness and brand experience. MSc International Business-Strategic Marketing Maastricht, University of Maastricht.
Kim, H. & So, K. K. F. (2022). Two decades of customer experience research in hospitality and tourism: A bibliometric analysis and thematic content analysis. International Journal of Hospitality Management, 100, 103082. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.103082
Koo, S.K. (2013). The effect of destination image, event image and satisfaction in determining behavioral intention: recurring small-scale event, A Thesis Submitted to the Graduate Faculty of The University of Georgia in Partial (Fulfillment of the Requirements for the Degree).
Lin, C. H. & Kuo, BZ. L. (2016). The behavioral consequences of tourist experience. Tourism Management Perspectives, 18, pp, 84–91. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2015.12.017
Melón, M. P. A., Fandos-Herrera, C., & Sarasa, R. G. (2021). Analysis of antecedents and consequences of memorable tourist experiences (MTEs): A Spanish case study. Journal of Vacation Marketing, 27(3), pp,  346–360. https://doi.org/10.1177/1356766720987879
Meng, SH. M., Liang, G. SH., & Yang, SH. H. (2011). The relationships of cruise image, perceived value,satisfaction, and post-purchase behavioral intention on Taiwanese tourists. African Journal of Business Management, 5(1), pp, 19-29. https://doi.org/10.5897/AJBM10.260
Mirzaei, R., Sadin, M., & Pedram, M. (2021). Tourism and COVID-19: changes in travel patterns and tourists’ behavior in Iran. Journal of Tourism Futures, pp, 1-13. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2021-0017
Moon, H. G, & Han, H. (2019). Tourist experience quality and loyalty to an island destination: The moderating impact of destination image. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(1), pp, 43-59. https://doi.org/10.1080/10548408.2018.1494083
Pestana, M. H., Parreira, A., & Moutinho, L. (2020). Motivations, emotions and satisfaction: The keys to a tourism destination choice. Journal of Destination Marketing and Management, 16(1). https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.12.006
Prayag, G., Hosany, S., Muskat, B., & Del Chiappa, G. (2017). Understanding the Relationships between Tourists’ Emotional Experiences, Perceived Overall Image, Satisfaction, and Intention to Recommend. Journal of Travel Research, 56(1), pp, 41–54. https://doi.org/10.1177/0047287515620567
Prayogo, R. R. (2020). Tourist experience and tourist satisfaction: a case study of Goa Pindul, Yogyakarta. Tourism Today, (18), pp, 117-128.
Şahin, I. & Güzel, F.Ö. (2020). Do experiential destination attributes create emotional arousal and memory? A comparative research approach. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(8), pp, 956-986. https://doi.org/10.1080/19368623.2020.1746214
Sangpikul, A. (2018). The effects of travel experience dimensions on tourist satisfaction and destination loyalty: The case of an island destination. International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research, 12(1), pp, 106–123. https://doi.org/10.1108/IJCTHR-06- 2017-0067
Sardar, S., Hossain, E., Hossain, I., & Shaheen, Sh. (2020). Factors Affecting Visitors Satisfaction: An Empirical Study on the Paharpur Buddha Vihara, Naogaon, Rajshahi. International Journal of Management and Accounting, 2(4), pp, 61-73. https://doi.org/10.34104/ijma.020.061073
Shakoori, A., Saeidi, A. A., & Bagheri, Y. (2022). An Integrated Approach to Understanding Visitors' Behavioral Intentions: A Case Study of the Naghsh-e Jahan Square, Esfahan, Leisure Sciences, 44(6). https://doi/org/:10.1080/01490400.2022.2102096
Sinulingga, S. (2021). Tourism & Covid-19 (Coronavirus Impact Inventory to Tourism Stakeholders in North Sumatera). Budapest International Research and Critics Institute Journal (BIRCI-Journal). 4(1), pp, 170- 179. http://dx.doi.org/10.33258/birci.v4i1.1562
Stylidis, D., Shani, A., & Belhassen, Y. (2017). Testing an integrated destination image model across residents and tourists. Tourism Management, 58, pp, 184–195. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.10.014.
Suhartanto, D., Brien, A., Primiana, I., Wibisono, N., & Triyuni, N. N. (2020). Tourist loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction, and motivation. Current Issues in Tourism, 23(7), pp, 867–879. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1568400
Thakur, R. (2018). Customer engagement and online reviews. Journal of Retailing and Consumer Services, 41, pp, 48–59. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.11.002
Toubes, D. R., Vila, N. A., & Fraiz Brea, J. A. (2021). Changes in Consumption Patterns and Tourist Promotion after the COVID-19 Pandemic. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 16(5), pp, 1332-1352. https://doi.org/10.3390/jtaer16050075
UNWTO (2021). Covid-19 and Tourism; 2020: A year in review, Available at: 2020_Year_in_Review_0.pdf (amazonaws.com). (accessed by 31 August 2022).
Wijayanti, A., & Damanik, J. (2018). Analysis of the tourist experience of management of a heritage tourism product: case study of the Sultan Palace of Yogyakarta, Indonesia. Journal of Heritage Tourism, 14(2), pp, 166–177. https://doi.org/10.1080/1743873X.2018.1494182.
Woyo, E., & Slabbert, E. (2020). Unpacking the motivations, satisfaction and loyalty of tourists travelling to a distressed destination. Anatolia. https://doi.org/10.1080/13032917.2020.1794919
Wu, H. Ch., Cheng, Ch. Ch. & Ai, Ch. H. (2018). A study of experiential quality, experiential value, trust, corporatereputation, experiential satisfaction and behavioral intentions forcruise tourists: the case of Hong Kong. Tourism Management, 66, pp, 200–220. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.12.011
Yousaf, A., Amin, I., & Santos, J.A.C. (2018). Tourist's Motivations to Travel: A Theoretical Perspective on the Existing Literature. Tourism and Hospitality Management, 24(1), pp, 197- 211. http://dx.doi.org/10.20867/thm.24.1.8