شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی مورد مطالعه( دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد ، دانشکده علوم انسانی دانشگاه یاسوج

2 دانشیار دانشکده کارآفرینی- دانشگاه تهران

چکیده

رشد اقتصاد مبتنی بر دانش موضوع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی به راهبرد دولت ها و دانشگاه تبدیل شده است ، به همین جهت هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاه در رشته های کشاورزی است . این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد کیفی است و ماهیت و روش انجام کار توصیفی – تحلیلی است ، جمع آوری داده کتابخانه ای و میدانی است .جامعه آماری پژوهش شامل شامل اساتید که سابقه راهنمای دانشجویان دکتری در رشته های کشاورزی که دانشیار و استاد تمام بودند ، اساتید رشته های کشاورزی که در پارک علم و فناوری ومرکز رشد فعال بودند ویا اساتید کشاورزی که کسب صاحب کسب و کار بودند ونهایتاًهمچنین اساتید در رشته اقتصاد ، کارآفرینی و مدیریت می باشند. که بدین منظور20 نفر به صورت انتخاب گردید.بعد فردی پنج متغییر که شامل ویژگی های شخصیتی، نگرش ها، تجربه قبلی، دانش های مرتبط، مهارت های کسب وکارمی باشد. در بعد سازمانی هفت متغیر نام برده شده اند که شامل ریاست سازمان، تعداد کارکنان، جو سازمانی، کیفیت تحقیقات ، فرهنگ نوآورانه ، روش مدیریت منابع انسانی ، ساختار سازمانی و فرآیند های سازمانی همسو می باشد .در بعد نهادی که شامل متغییرهایی از قبیل اهداف و ماموریت دانشگاه ،سابقه قرار داد ها، سیاست های دانشگاه ورویکرد دانشگاه ها،دربعد محیط شامل زیرساخت ها، آموزش، تقاضای بازار، بازاریابی و فروش، ثبات اقتصادی، بازار کارو تعاملات بین المللی ودر بعد محصول فناوری ، قیمت رقابتی ، خدمات پس از فروش و نوآوری محصول بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the effective factors on the commercialization of academic research case study (Faculty of Agriculture, Yasouj University)

نویسندگان [English]

  • yoosef zarnegarian 1
  • abolqghasem arabiun 2
1 Department of Economics, Faculty of Humanities, Yasouj University
2 Associate Professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

The growth of the knowledge-based economy, the issue of commercialization of university research has become the strategy of governments and universities, therefore the purpose of this research is to identify the factors affecting the commercialization of university research in agricultural fields. This research is of an applied type with a qualitative approach, and the nature and method of carrying out the work is descriptive-analytical, library and field data collection. , professors of agricultural fields who were active in science and technology park and growth center or agricultural professors who were business owners and finally also professors in the field of economics, entrepreneurship and management. For this purpose, 20 people were selected. Individual dimension of five variables that includes personality traits, attitudes, previous experience, related knowledge, business skills. In the organizational dimension, seven variables have been named, which include the head of the organization, number of employees, organizational atmosphere, quality of research, innovative culture, human resource management method, organizational structure, and aligned organizational processes. In the institutional dimension, which includes variables such as goals and the mission of the university, history of contracts, policies of the university and the approach of the universities, in the dimension of the environment including infrastructure, education, market demand, marketing and sales, economic stability, business market and international interactions, and in the dimension of technological product, competitive price, after-sales service Sales and product innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective factors
  • commercialization of academic research
  • Faculty of Agriculture
  1. حاجی پور, بهمن, موتمنی, علیرضا, طیبی ابوالحسنی, سیدامیرحسین. (1395). فراترکیب عوامل موفقیت تجاری‌سازی محصولات با فناوری پیشرفته. مدیریت نوآوری, 5(4), 19-54.
  2. سپهوند، رضا؛ زرنگاریان، یوسف،زارعی, هادی. (1393). بررسی ضرورت آموزش تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت زیست فناوری کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، 1(1)، 131-138.
  3. عالم زاده عوامل موثر بر انتخاب استراتژی های تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی صنعت گاز ایران (بخش تجهیزات) پایان نامه. 1389.
  4. کشته‌گر، عبدالعی؛ تشکریان جهرمی، علیرضا؛ حجت دوست, سجاد. (1394). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، مورد مطالعه: مؤسسات آموزش عالی زاهدان.  نامه آموزش عالی, 8(31), 11-29.
  5. خسروی پور، بهمن؛خسروی پور، الهام. (1400). چالش‌های تجاری سازی یافته‌های تحقیقات کشاورزی.  جغرافیا و روابط انسانی4(2)، 44-57.
  6. Amos, C. , Holmes, G. , & Strutton, D. (2008). Exploring the relationship between celebrity endorser effects and advertising effectiveness: A quantitative synthesis of effect size.  International journal of advertising27(2), 209-234.
  7. Behboudi, M. , Jalili, N. , & Mousakhani, M. (2011). Examine the commercialization research outcomes in Iran: a structural equation model.  International Journal of Business and Management6(7), 261.
  8. Deng, J. , Luo, W. B. , Chou, S. L. , Liu, H. K. , & Dou, S. X. (2018). Sodium‐ion batteries: from academic research to practical commercialization.  Advanced Energy Materials8(4), 1701428.
  9. Grimm, H. M. , & Jaenicke, J. (2012). What drives patenting and commerzialisation activity at East German universities? The role of new public policy, institutional environment and individual prior knowledge.  The Journal of Technology Transfer37(4), 454-477.
  10. hademi, T. , Ismail, K. , Lee, C. T. , & Shafaghat, A. (2015). Enhancing commercialization level of academic research outputs in research university.  Jurnal Teknologi74(4).
  11. Hearn, G. , Roodhouse, S. , & Blakey, J. (2007). From value chain to value creating ecology: Implications for creative industries development policy.  International Journal of Cultural Policy13(4), 419-436.
  12. ink, A. N. , & Scott, J. T. (2007). Universities as partners in US research joint ventures.  Research Policy34(3), 385-393.
  13. Nikulainen, T. , & Tahvanainen, A. J. (2013).  Commercialization of academic research. A comparison between researchers in the US and Finland(No. 8). ETLA Working Papers.
  14. Weckowska, D. M. (2015). Learning in university technology transfer offices: Transactions-focused and relations-focused approaches to commercialization of academic research.  Technovation41, 62-74.
  15. Wu, Y. , Welch, E. W. , & Huang, W. L. (2015). Commercialization of university inventions: Individual and institutional factors affecting licensing of university patents.  Technovation36, 12-25.
  16. Leitner, K. H. , Bergner, S. , & Rybnicek, R. (2021). The role of heads of departments in the commercialization of university research.  Journal of Business Economics91, 353-378.
  17. Abbas, A. , Avdic, A. , Xiaobao, P. , Hasan, M. M. , & Ming, W. (2019). University-government collaboration for the generation and commercialization of new knowledge for use in industry.  Journal of Innovation & Knowledge4(1), 23-31.
  18. Min, J. W. , Kim, Y. , & Vonortas, N. S. (2020). Public technology transfer, commercialization and business growth.  European Economic Review124, 103407.