برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری پزشکی شهر اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و روستایی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم اجتماعی،گروه جغرافیا (اردبیل، ایران

2 گروه مامایی،دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ایران

10.22034/gahr.2024.434769.2025

چکیده

امروزه گردشگری پزشکی، به سرعت در حال رشد است و بسیاری از کشورها برنامه‌های مدونی برای توسعه و بهره-برداری از این شاخه‌ای گردشگری سلامت دارند. شهر اردبیل نیز به عنوان یکی از مناطق مرزی کشور، دارای آب-وهوای مساعد و البته پتانسیل‌های طبیعی و زیرساختی مناسب، مستعد پیشرفت در زمینه گردشگری پزشکی است، اما تا به امروزه نتوانسته‌ است به جایگاه متناسب با داشته‌هایش دست یابد. در همین راستا هدف این تحقیق برنامه‌ریزی توسعه گردشگری پزشکی در شهر اردبیل است. تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی است و جامعه آماری آن را، کارشناسان حوزه شگرشگری پزشکی شهر اردبیل تشکیل می‌دهند که به روش گلوله برفی، 10 نفر از کاشناسان آشنا به موضوع در شهر اردبیل، به عنوان نمونه آماری منتخب تحقیق، انتخاب و مورد پرسشگری قرار گرفتند. همچنین از مدل‌های مدیریت استراتژیک (SOAR و QFD) جهت تحلیل داده‌های به دست آمده استفاده شده است. نتایج ماتریس سوآر بیانگر این امر است که تعداد 7 نقطه قوت و تعداد 6 فرصت برای گردشگری پزشکی شهر اردبیل شناسایی شده است که در این خصوص تعداد 3 آرمان هم راستا و تعداد 5 نتیجه تدوین شده است. ضمناً جهت دستیابی به این نتایج و آرمان‌ها تعداد 5 راهبرد تدوین شده است. نهایتاً اولویت‌بندی راهبردها با استفاده از مدل خانه کیفیت نشان داد که راهبرد "استفاده از مزیت‌های رقابتی (همچون پایین بودن هزینه-های خدمات پزشکی در شهر اردبیل) در راستای توسعه زیرساخت‌های پزشکی و تنوع‌دهی به خدمات مربوطه"، مهمترین راهبرد برای توسعه گردشگری پزشکی شهر اردبیل است. نتیجه اینکه سه رکن، جامعه پزشکی، مسولان و منابع مالی که اتفاقا هر سه از نیازهای اساسی این تحقیق بودند، مهمترین عوامل توسعه گردشگری پزشکی در شهر اردبیل می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategic Planning for The Development of Medical Tourism in Ardabil City

نویسندگان [English]

  • mansour rahmati 1
  • leila reisy 2
1 , AsociateProfessor, Department of Geography and Urban and Rural Planning, University of Mohaghegh Ardabili , Faculty of Social Sciences, Department of Geography (Ardabil, Iran)
2 Department of Midwifery , School of Nursing and Midwifery, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Today, medical tourism is growing rapidly and many countries have documented plans for the development and exploitation of this branch of health tourism. As one of the border areas of the country, the city of Ardabil has a favorable climate and of course natural and infrastructure potentials, it is prone to progress in the field of medical tourism, but until now it has not been able to achieve a position commensurate with its properties. In this regard, the aim of this research is to plan the development of medical tourism in Ardabil city. The current research is descriptive-analytical in nature and practical in terms of purpose, and its statistical population consists of experts in the field of medical surgery in Ardabil city, using the snowball method, 10 experts familiar with the subject in Ardabil city, as a sample. Selected research statistics were selected and questioned. Also, strategic management models (SOAR and QFD) have been used to analyze the obtained data. The results of the SOAR matrix indicate that 7 strengths and 6 opportunities have been identified for medical tourism in Ardabil, and in this regard, 3 ideals and 5 results have been compiled. In addition, 5 strategies have been developed to achieve these results and goals. Finally, the prioritization of strategies using the quality house model showed that the strategy of "using competitive advantages (such as the low cost of medical services in Ardabil city) in line with the development of medical infrastructure and diversification of related services", is the most important strategy for the development of medical tourism in Ardabil. The result is that the three pillars, the medical community, officials and financial resources, which happened to be the basic needs of this research, are the most important factors in the development of medical tourism in Ardabil city.

کلیدواژه‌ها [English]

  • health tourism
  • medical tourism
  • SOAR and QFD strategic models
  • Ardabil city
  1. خاوریان، امیررضا؛ استاورس، ژاکلین و علیان، مهدی. 1392. برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری شهری با استفاده از مدل استراتژیک SOAR (نمونه موردی شهر تفت)، برنامه ریزی و آمایش فضا، شماره 3، صص 127-144.
  2. دانشپور، عبدالهادی و سالاری پور، علی اکبر. 1396. اولویت بندی راهبردهای ارتقای دلبستگی کودکان به محله گلسار شهر ارشت با استفاده از QFD، برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی، شماره 38، صص 119-137.
  3. Safavi, S., Hosseinnejad, T. & Samizadeh, P. (2020), investigation and analysis of medical and health tourism infrastructures in Ardabil city, Knowledge-based business management, Vol. 1, No. 4, pp. 1-28.
  4. Andrades, L. & Dimanche, F. (2017), Destination competitiveness and tourism development in Russia: Issues and challenges. Tourism Management, No. 62, pp. 360-376
  5. Bookma, M. Z. & Bookman, K. R (2007), Medical tourism in developing countries. New York: Palgrave Macmillan.
  6. Duman, T., Ozbal, O. & Duerod, M. (2018). The role of affective factors on brand resonance: Measuring cus tomer‐based brand equity for the Sarajevo brand. Journal of Des tination Marketing & Management, No. 8, pp. 359-372.
  7. Goel, S.L. & Kumar, R. (2010), Medical tourism and hospitalservices. New Delhi, India: Deep & Deep Publications PVT. Ltd.
  8. Heung, V., Kucukusta, D. & Song, H. (2011), Medical tourism development in Hong Kong: An assessment of the barriers. Tourism Management. No.32, pp. 995–1005.
  9. Kani, Y., Aziz, Y. A., Sambasivan, M. & Bojei, J. (2017), Antecedents and outcomes of des tination image of Malaysia. Journal of Hospitality and Tourism Management, No. 32, pp. 89-98.
  10. MacReady, N. (2007). Developing countries court medical tourists, Lancet, word report; 369:1849-1859.
  11. Mohamad, W., Omar, A. & Haron, M. (2012), The Moderating Effect of Medical Travel Facilitation in Medical Tourism, No. 65, pp. 358-363.
  12. Sheresheva, M., & Kopiski, J. (2016), The main trends, challenges and success factors in the Russian hospitality and tourism market. Worldwide Hospitality Tourism Themes, No.8, pp. 260-272.
  13. Singh, P. (2008), Medical tourism. New Delhi, India: Kanishka Publishers.
  14. Stavros, J., & Saint. G. 2010. SOAR: Linking Strategy and OD to Sustainable in W.J. Rothwell, J.M. Stavros, R. Sullivan & A. Sullivan (Eds.), Practicing Organization Development: A Guide for Leading, San Francisco, CA: Jossey-Bass Change, p. 377-394.